Kilka paragrafów o przekonaniach innych kultur i środowisk.
Yoruba:
We wszystkich odłamach religii Yoruba, np. candomble, santeria, umbanda, wierzy się że podczas ceremonii Bogowie Orisza albo wchodzą w ciało wielbiciela, albo wielbiciel naprawdę staje się na jakiś czas Orisza. On lub ona Staje się tym Bogiem a jej ludzka osobowość znika na jakiś czas.
Bogowie ci wchodzą w ciała wielbicieli lub przejmują je gdy są zaproszeni (trochę o tym w moim 3cim filmie o charyzmatach)..
Co ważne Orisza tacy jak np. Jemaja to są po prostu dobrzy Bogowie. Jemaja jest opiekunką kobiet i dzieci, pocieszycielka w smutku.
Jeżeli posłuchasz sobie kazań candomblistów to zauważysz że jest tam mnóstwo mowy o miłości, harmonii, gościnie.
Załóżmy że rzeczywiście jakieś duchy wchodzą wówczas do ciał wielbicieli. Jak to się łączy z katolicyzmem?
Mamy duchy w ciałach wierzących, które pojawią się w ich ciałach na ich zaproszenie, które często zachęcają do dobroci, oraz, jak mówi mój informator z Brazylii, nie zostają przy kontroli ciała dłużej niż jest to oczekiwane. (odnośnik) – https://www.reddit.com/r/occultbrazil/comments/8f1ofz/spirit_possession/
Nie są jakiegoś rodzaju pasożytem.
Więc kto w katolickim rozeznaniu mógłby być tym duchem?
Od kiedy szatan opętuje ciało osoby na dokładnie tyle czasu ile ona zechce oraz zachęca do dobroci?
To w ogóle nie jest oczekiwane jeżeli katolicyzm to prawda. Kiedy przechodzę przez następne przykłady proszę bez przerwy zadawajcie sobie pytanie jak dobrze pasuje to do hipotezy katolicyzmu?
Szamani syberyjscy:
Wśród szamanów syberyjskich opętanie, tak jak je zdefiniowałem na początku filmu, zdarza się bez przerwy, wg. nich. Ale jest to stan pożądany.
Duchy mówią aparatem głosowym szamana, biją w bęben jego ręką, są w stanie uzdrawiać innych ludzi, prorokować dla szamana.
Przyjęcie ducha do swojego ciała jest, przynajmniej w niektórych plemionach, rozumiane jako dobrowolne. Można odmówić duchowi a ten po prostu znika (odnośnik). I tyle. Załatwione.
Z Marii Czaplickiej – Aboriginal Siberia / Rozdział Shamanism in Siberia (tłumaczenie moje):
„Po chorobie Ainanwat zobaczył kilka „duchów”, ale nie poświęcał im wiele uwagi; później przyszedł do niego jeden z „duchów”, którego Ainanwat polubił i poprosił by został. Ale „duch” powiedział że zostanie tylko pod warunkiem że Ainanwat zostanie szamanem. Ainanwat odmówił, i „duch” zniknął.
I to jest koniec szamańskich podbojów Ainanwat haha 😀 Straszne opętanie!
Również za pewną opłatą jeden szaman może sprzedać zaprzyjaźnionego ducha innemu szamanowi. A potem dokonać transferu ducha przez taki samoegzorcyzm który można zrobić od ręki. Wydaje się być 100 razy bardziej skuteczny niż katolickie.
Z Czaplickiej (tłumaczenie moje):
„Szamani Ostiaccy czasami sprzedają znane im duchy innemu szamanowi. Po otrzymaniu zapłaty, szaman dzieli swoje włosy na warkocze, i ustala termin kiedy duch ma przejść do swojego nowego pana. Po zmianie właściciela, duch zadaje ból swojemu nowemu posiadaczowi; jeżeli nowy szaman nie odczuwa bólu, to znak iż nie nabiera on wprawy w swojej funkcji.”
O ile w Nowym Testamencie duchy które opentują daną osobę powodują u niej choroby (Mateusza 12:22), wśród szamanów duchy uzdrawiają.
Z Czaplickiej:
((A special class in the spiritual world is formed of 'smiths', who are also western, or white, and eastern, or black. The former protect men and heal them of ills.))
((The common Koryak, however, are sure that the shaman actually cuts himself, and that the wound heals up immediately.’))
((‚When I was twenty years old, I became very ill and began „to see with my eyes, to hear with my ears” that which others did not see or hear; nine years I struggled with myself, and I did not tell any one what was happening to me, as I was afraid that people would not believe me and would make fun of me. At last I became so seriously ill that I was on the verge of death; but when I started to shamanize I grew better; and even now when I do not shamanize for a long time I am liable to be ill.’))
Jeżeli to katolickie diabły wywołują opętania szamanów syberyjskich to czy nie zachowywaliby się oni czasem całkiem inaczej?
Wiccanie:
Również w religii Wicca uznaje się skuteczność egzorcyzmów.
https://wiccanspells.info/exorcism-the-basics/
Niektórzy Wiccanie najwyraźniej uważają to za mało poważną praktykę. Inni za bardziej poważną – https://www.reddit.com/r/Wicca/comments/8f1lyy/exorcism_in_wicca/
Egzorcyzmy niezwiązane z religią:
New Age:
Fragment mojego filmu który przedstawia New Ageowy egzorcyzm został zaczerpnięty z serii „Penn & Teller: Bullshit”. Egzorcystą jest tam John Livingston.Dość zabawna muzyka zostałą tam dodana przez realizatorów filmu. Cały egzorcyzm zdaje się być “prawdziwy” (w tym sensie że “opętana” i “egzorcysta” serio uważają że to się dzieje).
W Polsce sporo jest egzorcystek.
W tym:
Sylwia Jacewicz-Górska – http://www.sylwiajacewicz.pl
Sylvia Emeya Angelisme (wywiad z Prokopem i Wellman – https://dziendobry.tvn.pl/wideo,2064,n/egzorcystka-gdy-byla-dzieckiem-gilgotaly-ja-anioly,152175.html)
Anja Anna – (https://youtu.be/lgg3O4SOzIc)
W rubryce „Skuteczność egzorcyzmów” Sylwia Jancewicz-Górska pisze:
„Zawsze odprowadzam ducha/y z opętanego człowieka czy nawiedzonego domu, mieszkania.”
I zakładka „Listy” jest pełna świadectw tego typu.
Sylwia rzeczywiście musi być postrachem duchów bo mówi że Duch który opętał swoją ofiarę czasami chcę zapobiec by Sylwia mogła skontaktować się z opętanym, duch:
„psuje telefon, internet – mam wiele przypadków , gdzie osoba opętana pisze maile lub wysyła sms-y , które nigdy do mnie nie docierają itp…”
Ale kiedy dociera do klienta to wszystko potem idzie jak z płatka bo Sylwia twierdzi że:
„Zawsze odprowadzam ducha/y z opętanego człowieka czy nawiedzonego domu, mieszkania. Następnie uczę człowieka jak zapobiegać i ustrzec się przed ponownym opętaniem przez duchy.”
Full-service.
Carl Wickland:
Carl Wickland to człowiek który przez 30 lat odprawiał „naukowe” egzorcyzmy. Wszystko to jest opisane w jego pracach. To dość ciekawy człowiek, warto wejrzeć chociaż na chwilę w „30 years…”.
Jego egzorcyzmy wyglądały tak że osobę opętaną kopano prądem. Carl wierzył że przez ten szok duch wyskakuje z chorego i wskakuje w jego żonę. Pani Wickland pełniła tutaj rolę medium.
Przez dyskusje z „duchem” (czyt. żoną) Carl dochodził do wniosku co należy począć, i jak rozwiązać problem pacjenta. Działalność Wicklandów generowała oczywiście świadectwa o skutecznym wypędzeniu ducha.
Zaar:
Zaar to bardzo ciekawy rytuał, odprawiany zarówno przez afrykańskich chrześcijan, muzułmanów jak i ludzi nienależących do powyższych religii.
Można na internecie znaleźć jeden szalenie interesujący film antropologiczny pokazujący Zaar (wśród chrześcijan):
vimeo.com/70081953
Oraz kilka muzułmańskich urywków: youtu.be/ao9e37l-Dgc
Link 12:
Walka z szatanem (2015), pełna wersja:
https://gloria.tv/video/f38nxLZCt18q1jzccaLKHgTfc
Link 13:
Wyjątek w Biblii to:
Marka – Mark 9:17 (cała historia to Marka 9:16-28).
(za niedługo wypiszę tu wszystkie wzmianki biblijne)
Link 14:
Naturalistyczne wyjaśnienia:
Jeżeli chcesz zaprezentować naturalistyczne wyjaśnienie opętań i egzorcyzmów to myślę że powinieneś powiedzieć:
O naturalnej tendencji ludzi żeby domyślać się że umysły stoją za zdarzeniami które obserwujemy. Przypisywanie intencji rzeczom nawet nieożywionym, oraz (potencjalne) źródła przekonania iż duchy istnieją.
https://youtu.be/8T_jwq9ph8k?t=6m28s
https://youtu.be/b_6-iVz1R0o?t=3m28s
O chorobach psychicznych i innych zjawiskach które niegdyś były i są teraz uznawane za opętania (zespół tureta, napady rzekomopadaczkowe, padaczka skroniowa, schizofrenia, porażenie przysenne, potencjalnie – zaburzenie dysocjacyjne tożsamości)
Chris French:
Tutaj naturalistyczny filmik z Joe Nickellem i Chrisem – https://youtu.be/aufV6gl0ySk
Derren Brown Investigates – The Ghost Hunter
Wiele naturalistycznych wyjaśnień pada tutaj: https://youtu.be/tH8rG4Jn5xU?t=6m43s
O „odgrywaniu ról” podczas egzorcyzmów, i czemu ludzie to robią – próba zwrócenia na siebie uwagi, próba wyzbycia się odpowiedzialności (szatan kazał mi to zrobić).
W kilku miejscach w filmie „Spirits of Envy” widać iż ludzie pragną zrzucać swoje wybuchy gniewu na złe duchy. Również, proszę zauważcie że bycie opętaną to dość „wyzwolona” rzecz w kulturze muzułmańskiej Indii. Jak widać na końcówce „Spirits of Envy”, kobiety te mają rozpuszczone włosy, nie noszą w ogóle hijabów w momencie transu, tańczą na środku, są w centrum uwagi.
Fragment o „nagim tańcu” w „Spirits of Envy” był też dla mnie szczególnie podejrzany. Wydaje mi się to być ewidentnym przypadkiem zrzucania winy na duchy.
Innym problemem na który naukowcy studiujący opętania często zwracają uwagę jest brak piętna na osobie „opętanej”. Tzn. osoba chora psychiczne to (w oczach społeczeństwa) osoba z którą jest coś nie tak. Wada leży w tej osobie. To ona ma jakiś wewnętrzny błąd w sobie.
Natomiast osoba opętana postrzegana jest jako osoba która takiej wady nie ma. Bo przecież to nie ona. To nie jej osoba. To wina innej osoby która jest W ŚRODKU niej.
O piętnie osoby „szalonej” https://youtu.be/CFtsHf1lVI4?t=19m36s
O przesądach i panujących normach społecznych.
Spirits of Envy – ci ludzie uwierzyliby w cokolwiek.
O psychosomatycznych dolegliwościach.
https://en.wikipedia.org/wiki/Psychosomatic_medicine
O błędnym przypisywaniu przyczyny uzdrowienia, czyli błędzie post hoc ergo propter hoc
Link 15:
Cuda egzorcyzmowe:
Jako ostatnia rzecz – Niekiedy ludzie którzy powołują się na egzorcyzmy mówią że podczas nich dzieją się jakieś cuda.
Mariusz Blochowiak mówi że na katolickich egzorcyzmach ludzie lewitują.
Muzułmańscy egzorcyści mówią że podczas egzorcyzmu ludzie wyrzygują żyjące węże (co pokazuje w filmiku).
Jest to oczywiście nic innego jak świadectwo o cudzie, które uważam że jest obalone przez argument neo-humowski który prezentuje np. w moim ostatnim filmie o zmartwychwstaniu.
Czyli należy sobie zadać pytanie – „Co dzieje się częściej? To że ktoś twierdzi że zdarzył się cud podczas gdy nic takiego nie miało miejsce, czy może to że ludzie wyrzygują żywe węże?”.